Nytt Medlem: Viken Profil satser fra Nannestad
Hva skjer når en selger blir lei av å være et tall i et regneark, og bestemmer seg for å satse på lidenskapen for design? I Nannestad fant Amund både motet og muligheten til å starte for seg selv – og nå vokser Viken Profil raskt i møte med et lokalt marked som etterspør fleksibel og personlig profilering.
– Jeg begynte egentlig med en liten foliekutter hjemme og lagde klistremerker og klær til venner og bekjente. Etter hvert ble det så stor etterspørsel at jeg skjønte jeg måtte gjøre noe mer, forteller Amund.
Etter å ha kjøpt utstyret av et konkursbo fra en trykkbedrift i Bergen, lærte han seg utstyret fra bunnen av, pusset opp gamle lokaler på gården – og lanserte Viken Profil høsten 2024. To timer etter at nettsiden gikk live, kom den første bestillinga.
Profilering – på kundenes premisser
Viken Profil tilbyr alt fra trykk på klær, kopper og bannere til helfoliering av biler. Det spesielle? Du trenger ikke å legge inn store bestillinger for å få hjelp.
– Mange steder må du bestille 50 eller 100 enheter for at det skal lønne seg. Hos meg kan du få trykket tre kopper eller noen få jakker – og vi trykker gjerne på skjorta di, men det skal ikke koste skjorta, sier Amund og ler.
Han har bevisst investert i utstyr som gjør det mulig å levere små volumer med høy kvalitet. Kundene er stort sett små og mellomstore bedrifter, og mange kommer via lokalt nettverk.
Nettverket hjelper deg frem
Kort tid etter oppstart meldte Amund seg inn i Innovasjon Gardermoen, næringsforeningen som også samler aktører fra blant annet Nannestad og resten av regionen.
– Jeg har jobbet som selger i 15 år og vet hvor mye tid det tar å bygge relasjoner. Nå som jeg driver alene, har det vært utrolig verdifullt å være del av et nettverk som faktisk trekker i samme retning. Gjennom Innovasjon Gardermoen og Nannestad næringsforum har jeg blitt synlig for flere – ikke fordi noen selger for meg, men fordi vi er medlemmer som løfter hverandre fram, sier han.
Han legger til at det også er verdifullt å møte andre gründere i nettverket som er i samme situasjon: – Det gir både støtte, innspill, samarbeid og anbefalinger. Det betyr mye når du bygger noe alene.
Jobber dag og natt – for å bygge noe varig
Til tross for lange dager og sene netter, angrer ikke Amund på valget. Målet er å skape noe som varer – og på sikt kunne ansette flere.
– Jeg håper å bygge en trygg arbeidsplass for flere, og jeg tror virkelig det er mulig her. Gardermoregionen er Norges største regionen i vekst, tempoet er høyt, og mulighetene er mange. Har du en god idé, en realistisk plan og visjon, er det fullt mulig å lykkes her, sier han.
Etter å ha kjøpt utstyret av et konkursbo fra en trykkbedrift i Bergen, lærte han seg utstyret fra bunnen av, pusset opp gamle lokaler på gården – og lanserte Viken Profil høsten 2024. To timer etter at nettsiden gikk live, kom den første bestillinga.
Profilering – på kundenes premisser
Viken Profil tilbyr alt fra trykk på klær, kopper og bannere til helfoliering av biler. Det spesielle? Du trenger ikke å legge inn store bestillinger for å få hjelp.
– Mange steder må du bestille 50 eller 100 enheter for at det skal lønne seg. Hos meg kan du få trykket tre kopper eller noen få jakker – og vi trykker gjerne på skjorta di, men det skal ikke koste skjorta, sier Amund og ler.
Han har bevisst investert i utstyr som gjør det mulig å levere små volumer med høy kvalitet. Kundene er stort sett små og mellomstore bedrifter, og mange kommer via lokalt nettverk.
Nettverket hjelper deg frem
Kort tid etter oppstart meldte Amund seg inn i Innovasjon Gardermoen, næringsforeningen som også samler aktører fra blant annet Nannestad og resten av regionen.
– Jeg har jobbet som selger i 15 år og vet hvor mye tid det tar å bygge relasjoner. Nå som jeg driver alene, har det vært utrolig verdifullt å være del av et nettverk som faktisk trekker i samme retning. Gjennom Innovasjon Gardermoen og Nannestad næringsforum har jeg blitt synlig for flere – ikke fordi noen selger for meg, men fordi vi er medlemmer som løfter hverandre fram, sier han.
Han legger til at det også er verdifullt å møte andre gründere i nettverket som er i samme situasjon: – Det gir både støtte, innspill, samarbeid og anbefalinger. Det betyr mye når du bygger noe alene.
Jobber dag og natt – for å bygge noe varig
Til tross for lange dager og sene netter, angrer ikke Amund på valget. Målet er å skape noe som varer – og på sikt kunne ansette flere.
– Jeg håper å bygge en trygg arbeidsplass for flere, og jeg tror virkelig det er mulig her. Gardermoregionen er Norges største regionen i vekst, tempoet er høyt, og mulighetene er mange. Har du en god idé, en realistisk plan og visjon, er det fullt mulig å lykkes her, sier han.